Jouw profiel

Niet ingelogd

 
Leerlingen zien in dit vak een gave medaille als ze goed scoren op en/of regelmatig meedoen aan overhoringen tijdens onze lessen.
ID:1430
Naam:superfury   
Titel:
Avatar:
E-mailadres:********
Aantal afgelegde tests:
0
Automatisch abonneren:Nee
Klassement:Ja
Complimentjes:Ja
Klassikale les:Nee
Leslocatie:In lokaal (offline)
Tweede vaccinatie:******
Privéles:Nee
Toegang woordenboek tot:Geen
Registratietijd:02-12-2012, 14:21
Verificatietijd:02-12-2012, 14:25
Laatst ingelogd:25-11-2021, 21:49
Laatst gezien:25-11-2021, 23:03
Geboortedatum:21-12-1990 (31 jaar)
Favoriet Japans eten:Ramen (Miso voor zover ik weet)
Favoriete Japanse band/artiest:Maximum the Hormone, Supercell
Favoriete plek in Japan:
Favoriete Japanse film:
Favoriete Japanse dorama:
Favoriete Japanse manga:神のみぞ知る世界
Favoriete Japanse anime:Naruto Shippuuden
Favoriete Japanse game:初音ミク: Project Diva f (+ F 2nd) op de PS Vita
Over mij:Ben sinds december 2010 bezig met japans leren via diverse methodes (My Japanese Coach voor het grootste deel). Nu redelijke actief bezig met JLPT n3 vocabulaire(n4 herhalen)+Heisig's learning the Kanji 1 (af en toe).
Aantal reacties:49
Laatste onderwerpen:25-11-2021, 22:49 Waarom is desu/de arimasu wat het is?
Ik zat net na te denken over het 'werkwoord' desu('zijn').
Het komt oorspronkelijk van 'de arimasu'(bestaan in, of alternatief de gozaimasu), welke weer een vervoeging is van 'de aru'.

Nou vraag ik mij af, waarom komt het van 'de aru'? Aru wordt voor zover ik weet alleen voor leveloze dingen en planten gebruikt(niet zelfbewegende dingen)? En je zou dus iru moeten gebruiken voor mensen, dus 'de iru/imasu'?
Of bestond het onderscheid tussen iru en aru nog niet toen deze vorm van het 'werkwoord' bedacht werd?

Btw, ben in de afgelopen jaren vooral met de JLPT woordenlijsten bezig geweest (icm een beetje van Heisig) tot zo'n 20 pagina's van JLPT N3 (N4+N5 vooral herhalend om het vast te blijven houden), verder vooral anime kijken om in vorm te blijven (simpelere (rustigere) schoolseries zijn nog prima te volgen zonder ondertiteling). En natuurlijk een boel JMetal/JPop/animemuziek luisteren (vooral Vocaloid muziek). Verder af en toe nog wat kanji opzoeken bij jisho.org als ik iets niet kan lezen bij nog onvertaalde manga (fantranslaties).
Heb geen N4/N5 examens gedaan, puur woordenlijsten en grammatica gestampt om mijn series beter te begrijpen.
Simpelere nummers zijn nog best goed te begrijpen wat er gezongen word (bijvoorbeeld Dear van 19(iku)'s Sound Factory op niconico/nicovideo. Kan de meeste kanji toch prima begrijpen en lezen).



29-05-2015, 11:50 JLPT vocabulaire JP-NL?
Is er ergens op het internet ook lijsten te vinden met de N5-N1 vocabulaire (gescheiden per niveau) net als de Tanos lijsten, maar dan in het Nederlands ipv Engels? (Ben atm trouwens N4 aan het herhalen volgens de visuele methode: koppel de woordjes rechtstreeks aan het ding/de actie, terug van pagina 20 (was ik tijdens het herhalen) naar 1. Blijkt toch beter te werken, dus bijvoorbeeld niet isu koppelen aan het woord stoel/chair, maar rechtstreeks aan het plaatje van een stoel). Is er een vertaalde versie van de lijsten van Tanos? Of moet ik het helemaal zelf gaan vertalen?



28-05-2015, 12:04 Verschil tussen de verschillende vormen van 'fout zijn'?
Ik gebruik meestal machigai nai. Maar als ik logisch nadenk zou ik eerder machigawanai gebruiken? Wat is het verschil tussen deze 2? De ene is 'base 2' plus ww aru negatief vervoegt, en de andere is gewoon een negatieve vervoeging van (ma)chigau=anders zijn((/)fout hebben).
Is dit puur verschil in formaliteit (base 2 aru formeler dan base 1 nai)?

Laatste reacties:25-11-2021, 22:49
superfury schreef
superfury schreef
Loek van Kooten schreef Hier zijn zelfs Japanse taaldeskundigen het niet over eens. Het heeft verder ook weinig toegevoegde waarde voor modern Japans. Bekend is in ieder geval dat de で de 連用形 van het bevestigende hulpwerkwoord だ is en dat ある een subsidiair werkwoord is. Over het ontstaan van dit werkwoord doen allerlei theorieën de ronde: één theorie zegt zelfs dat het in gebruik raakte tijdens het vertalen van Nederlandse boeken. ある zou dan de letterlijke vertaling van "zijn" zijn en で zou dan een naamval zijn die zoiets betekent "in de hoedanigheid van", resulterend in "verkerend in de hoedanigheid van". Maar nogmaals: niemand weet het en het doet er ook niet zoveel toe. Pas op dat je een taal niet te veel analyseert, want ook Japanners houden zich hier niet mee bezig. Soms zijn dingen gewoon zo omdat ze zo zijn. Waar komt het woord vloer vandaan? Ik weet het ook niet, en ik heb er nog nooit over nagedacht.
Wat ik mij trouwens ook net herinner: het blijkt dat ik waarschijnlijk meer een beelddenker ben dan een woordendenker. Ik had de JLPT woordenlijsten (t/m N3 pagina 10 of 20 ongeveer op A4 formaat) dan ook vooral geleerd met de Japanse woorden rechtstreeks gekoppeld aan een actie of voorwerp i.p.v. aan de Engelse vertaling van het woord (feitelijk alsof ik een filmpje/plaatje afspeel in mijn gedachten met de betreffende actie voor werkwoorden (wanneer mogelijk) of nog simpeler: bij 'isu' denk ik dan aan het plaatje van een stoel, niet aan het letterlijke woord 'stoel'). Dat zou misschien ook het geval van yusaburu kunnen verklaren.
Ik zit zonet na te denken... Misschien is de gozaru en de aru beiden correct. Een evolutie van de gozaru naar de aru naar desu. Er is ook een ontkennende vorm, nog steeds in gebruik, welke dat zou bevestigen: "dewa arimasen" (de wa aru/arimasu ontkennend vervoegd).
Trouwens even een ander ding daarover. Hoe kan het dat er een wa(ha) partikel in "dewa arimasen" zit? Zou dat niet een dubbel onderwerp in een simpele ontkennende zin geven? Bijvoorbeeld "SUPAAMEN wa yowai dewa arimasen" zou zowel "superman" als "zwak" als onderwerp hebben, wat logischerwijs toch niet gaat in een zin?



25-11-2021, 21:51
superfury schreef
Loek van Kooten schreef Hier zijn zelfs Japanse taaldeskundigen het niet over eens. Het heeft verder ook weinig toegevoegde waarde voor modern Japans. Bekend is in ieder geval dat de で de 連用形 van het bevestigende hulpwerkwoord だ is en dat ある een subsidiair werkwoord is. Over het ontstaan van dit werkwoord doen allerlei theorieën de ronde: één theorie zegt zelfs dat het in gebruik raakte tijdens het vertalen van Nederlandse boeken. ある zou dan de letterlijke vertaling van "zijn" zijn en で zou dan een naamval zijn die zoiets betekent "in de hoedanigheid van", resulterend in "verkerend in de hoedanigheid van". Maar nogmaals: niemand weet het en het doet er ook niet zoveel toe. Pas op dat je een taal niet te veel analyseert, want ook Japanners houden zich hier niet mee bezig. Soms zijn dingen gewoon zo omdat ze zo zijn. Waar komt het woord vloer vandaan? Ik weet het ook niet, en ik heb er nog nooit over nagedacht.
Wat ik mij trouwens ook net herinner: het blijkt dat ik waarschijnlijk meer een beelddenker ben dan een woordendenker. Ik had de JLPT woordenlijsten (t/m N3 pagina 10 of 20 ongeveer op A4 formaat) dan ook vooral geleerd met de Japanse woorden rechtstreeks gekoppeld aan een actie of voorwerp i.p.v. aan de Engelse vertaling van het woord (feitelijk alsof ik een filmpje/plaatje afspeel in mijn gedachten met de betreffende actie voor werkwoorden (wanneer mogelijk) of nog simpeler: bij 'isu' denk ik dan aan het plaatje van een stoel, niet aan het letterlijke woord 'stoel'). Dat zou misschien ook het geval van yusaburu kunnen verklaren.
Ik zit zonet na te denken... Misschien is de gozaru en de aru beiden correct. Een evolutie van de gozaru naar de aru naar desu. Er is ook een ontkennende vorm, nog steeds in gebruik, welke dat zou bevestigen: "dewa arimasen" (de wa aru/arimasu ontkennend vervoegd).



17-11-2021, 19:48
Loek van Kooten schreef Hier zijn zelfs Japanse taaldeskundigen het niet over eens. Het heeft verder ook weinig toegevoegde waarde voor modern Japans. Bekend is in ieder geval dat de で de 連用形 van het bevestigende hulpwerkwoord だ is en dat ある een subsidiair werkwoord is. Over het ontstaan van dit werkwoord doen allerlei theorieën de ronde: één theorie zegt zelfs dat het in gebruik raakte tijdens het vertalen van Nederlandse boeken. ある zou dan de letterlijke vertaling van "zijn" zijn en で zou dan een naamval zijn die zoiets betekent "in de hoedanigheid van", resulterend in "verkerend in de hoedanigheid van". Maar nogmaals: niemand weet het en het doet er ook niet zoveel toe. Pas op dat je een taal niet te veel analyseert, want ook Japanners houden zich hier niet mee bezig. Soms zijn dingen gewoon zo omdat ze zo zijn. Waar komt het woord vloer vandaan? Ik weet het ook niet, en ik heb er nog nooit over nagedacht.
Wat ik mij trouwens ook net herinner: het blijkt dat ik waarschijnlijk meer een beelddenker ben dan een woordendenker. Ik had de JLPT woordenlijsten (t/m N3 pagina 10 of 20 ongeveer op A4 formaat) dan ook vooral geleerd met de Japanse woorden rechtstreeks gekoppeld aan een actie of voorwerp i.p.v. aan de Engelse vertaling van het woord (feitelijk alsof ik een filmpje/plaatje afspeel in mijn gedachten met de betreffende actie voor werkwoorden (wanneer mogelijk) of nog simpeler: bij 'isu' denk ik dan aan het plaatje van een stoel, niet aan het letterlijke woord 'stoel'). Dat zou misschien ook het geval van yusaburu kunnen verklaren.



Officieel gelicenseerd door 3A Corporation, de makers van Minna no Nihongo: de hoogst aangeschreven leermethode voor de Japanse taal.

Leer Japans met Loek van Kooten, drs. Japanologie, en zijn vrouw Rumi Tasaki, native Japanse met afstudeerrichting Engelstalige literatuur. Zowel Loek als Rumi zijn al 27 jaar fulltimevertaler Japans. Onze klanten: link.

Discord

Programma vandaag

Zaterdagochtend (10.00 - 13.00)
9 van de 9 leerlingen aanwezig
waarvan 0 leerlingen in lokaal

H16: De te-vorm voor nevenschikking, de te-vorm van verbaal-adjectieven voor nevenschikking, de te-vorm van de aru, de constructie te kara voor nadat, constructies met wa en ga + adjectieven, dō yatte (hoe), het vraagwoord dono



Zaterdagmiddag (14.00 - 17.00)
6 van de 6 leerlingen aanwezig
waarvan 0 leerlingen in lokaal

H29: De …ている-vorm voor doorlopende staat, てしまう、 het partikel に voor naar, それ、その en そう voor verwijzingen, ありました、どこかで en どこかに

H29 練習B7

Co2-concentratie lokaal

408

Woord van de dag

Kokuhaku suru

De liefde verklaren (0)


女子じょしから告白させるなど言語道断。

De liefde mag nooit worden verklaard door de dame.

Vraag van de dag

Nihongo wo benkyō shimashita (san-kagetsu)
Dono kurai Nihongo wo benkyō shimashita ka?
…San-kagetsu benkyō shimashita.


Furanso-go wo naraimashita (go-nen)


Quiz: Hoe goed is jouw Japans?





>> Archief <<


Over ons | Privacybeleid | Mail ons (LEES DIT EERST!) | Bel ons: 06-108 95 993 (UITSLUITEND voor proeflessen of calamiteiten) | ©2008-2022 Akebono Translation Service