werkwoorden: ichidan/godan vs japanology methode?

Ingelogd als Gast

superfury   (49 reacties)

Dit onderwerp is al meer dan een jaar oud. Controleer of deze informatie nog wel actueel is! Klik eventueel hier om naar de landingspagina te gaan.



Ik las net ff in mn oude berichten dat Loek zei dat ze blijkbaar hier dus geen godan/ichidan methode gebruiken maar een speciaal gemaakte methode. Is dit echt nodig (de ichidan/godan methode is best simpel voor zover ik weet. Voor zover ik zie gebruiken best veel leersites deze methode, inclusief tanos, waar ik mijn jlpt studiemateriaal vandaan haal)?
Is er, indien het dus nodig is, een forumthread ofzo met informatie om om te stappen van godan/ichidan naar japanology? Die dus de verschillen/overeenkomsten bevat, of soortgelijk? Ik heb tot nog toe (My japanese coach) de godan/ichidan methode gebruikt, maar als het nodig is om over te stappen op japanology wil ik niet alles vanaf het begin opnieuw moeten leren.

Vragen en reacties

19-01-2014, 00:41

Dit onderwerp heeft 1 abonnee
Pagina 1

Dit artikel heeft 7 reacties. Dit is reactiepagina 1 van 1.

Hallo gast, alleen geregistreerde en ingelogde gebruikers kunnen op dit artikel reageren. Log in of registreer.



Zegt het voort! Vertel al je vrienden over deze site.



13-05-2014, 18:42   Loek van Kooten (7134 reacties)
Citeren
II is eru. III is iru. Die mag je inderdaad ook gewoon samentrekken als eru/iru, maar sommige mensen houden eru en iru liever gescheiden.
13-05-2014, 18:37 superfury (49 reacties)
Citeren
Wat is dan precies het verschil tussen jullie groep II en III?
13-05-2014, 18:34   Loek van Kooten (7134 reacties)
Citeren
Onregelmatig zou bij ons eerder groep IV zijn. Maar juist omdat deze werkwoorden onregelmatig zijn, horen ze niet in een groep.
13-05-2014, 18:28 superfury (49 reacties)
Citeren
Hmmm... Godan groep I, Ichidan groep II/III...

Dit doet mij geloof ik een beetje denken aan wat bij My Japanese coach ook al in het begin werd gezegd:

Ichidan (Groep I) ~e/iru.
Godan (Groep II) aiueo volgorde.
Onregelmatig (Groep III, alleen kuru/iku(semi onregelmatig))

Ik die dat jullie alleen groep I en II omdraaien? (I=Godan, II=Ichidan ipv I=Ichidan, II=Godan)

Is Ichidan=Groep I, Godan=Groep II, Onregelmatig=Groep III niet logischer? Onregelmatige werkwoorden liggen dichter tegen Godan dan Ichidan aan?
19-01-2014, 12:15   Loek van Kooten (7134 reacties)
Citeren
Die opmerking over de complexiteit moet je met name zien in de context van het hele systeem, dat naast godan en ichidan ook met nidan, sandan en yondan werkt. Die laatste drie worden in modern Japans niet meer gebruikt; in klassiek Japans echter des te meer.

Eenvoudig gezegd waren Japanse werkwoorden vroeger in nog veel meer groepen in te delen, waarbij elke groep weer andere uitgangen hanteerde.

Godan is wat wij groep I noemen.
Ichidan is wat wij groep II/III noemen.
19-01-2014, 12:02 superfury (49 reacties)
Citeren
Lion zei in die thread iets van 3 groepen ipv 5. Wat bedoelt hij hiermee?
Je kunt de godan/ichidan/irregular toch niet nog verder combineren? De ichidan werkwoorden zijn anders in base/stam 1,2&5 dan de godan werkwoorden en de onregelmatige werkwoorden zijn weer een ander verhaal(sorry dat ik weer in base/stam terugval. Ik heb er nog niet aan gedacht om de namen in het japans te leren, druk bezig met jlpt n4, atm laatste pagina, daarna volledig herhalen tot ik het 100% ken (ook n5 erbij voor de zekerheid)).

Je zei dat de godan/ichidan methode vooral zinvol is voor klassiek japans. Betekent dit dat sommige werkwoordsvervoegingen van my japanese coach niet meer van toepassing zijn?

Wat bedoelde je nou eigenlijk met dat er een boel dubbel in zit? Ik ben tot nog toe geen duplicaatvervoegingen tegengekomen?
19-01-2014, 02:47   Loek van Kooten (7134 reacties)
Citeren
De overgang valt wel mee ;-)

Lees deze thread even door, dan wordt het allemaal duidelijk.

LINK

Nieuw forumonderwerp


Officieel gelicenseerd door 3A Corporation, de makers van Minna no Nihongo: de hoogst aangeschreven leermethode voor de Japanse taal.

Leer Japans met Loek van Kooten, drs. Japanologie, en zijn vrouw Rumi Tasaki, native Japanse met afstudeerrichting Engelstalige literatuur. Zowel Loek als Rumi zijn al 29 jaar fulltimevertaler Japans. Onze klanten: link.
Discord

Programma vandaag

Er is geen les vandaag.

Leerlingen uit andere klassen mogen normaliter altijd gratis aanschuiven!

Co2-concentratie lokaal (COVID)

482

Woord van de dag

上げる
Ageru
Offeren (11)

はか線香せんこうげるさいには、人数にんずうにかかわらずみんなで一束いっそくであげるのが一般的いっぱんてきです。
Bij het offeren van wierook bij een graf is het gebruikelijk dat iedereen, ongeacht het aantal mensen, alles samen in één bundel offert.

Ons woordenboek bevat momenteel 28.129 woorden

Kanji van de dag

snel

Samengesteld ideogram met een semantische en fonetische component. 束 is een samengesteld ideogram dat boomtakken uitbeeldt die binnen een kader zijn gebundeld. Staat voor het stevig samenpersen van iets. 速 bestaat uit [辵 (actie van de benen) + de fonetische component 束] en staat voor het verkleinen van ruimten, zodat er geen openingen ontstaan.

速達そくたつ
Express (les 11)
はや
Snel (les 12)
早速さっそく
Meteen (les CH04)
高速道路こうそくどうろ
Snelweg (les CH16)

Japanse kinderen leren dit teken in groep 5 van de basischool. Je moet dit teken kennen op JLPT-niveau 3.

Vraag van de dag

Vul het juiste partikel in:

10さいども①対象たいしょう調査ちょうさおこなった。「警官けいかん人々ひとびと安全あんぜんまもる」というのがほとんどのども①共通きょうつうしたこたえだった。

Uit hoofdstuk CH8

Onze database bevat momenteel 4835 vragen

Quiz: Hoe goed is jouw Japans?



>> Archief <<


Over ons | Privacybeleid | Mail ons (LEES DIT EERST!) | Bel ons: 06-108 95 993 (UITSLUITEND voor proeflessen of calamiteiten) | ©2008-2024 Akebono Translation Service